Active Storytelling

Põrkasin sellise mõiste ja tegevuse otsa draamateraapias. Kahjuks sobivat eestikeelset vastet ei leidnud (aktiivne jutuvestmine?). Asja iva on aga selles, et grupi juht jutustab lugu, mille ta kohapeal välja mõtleb, ning esitab seda justkui lünkteksti, mida pealtkuulajad saavad täendada. Näiteks nagu nii:

Jutuvestja (JV): "Seitsme maa ja mere taga elas kord kolm..."
Pealtkuulaja(PK): "Päkapikku!"
JV:"Seitsme maa ja mere taga elasid kolm päkapikku. Nende nimed olid..."
PK:"Hups, Tups ja Lups!"
JV:"Nende nimed olid Hups, Tups ja Lups. Ühel päeval juhtus aga..."

Noh saite vist asja mõttest aru - lugu ei ole mitte ainult jutuvestja õlgadel vaid sünnib koos ja tänu pealtkuulajatele. Siin on muidugi tähtis, et ükski pealtkuulaja pakutud lüngatäide ei saa olla vale ning jutuvestja peab igat vastust jaatama ja vastu võtma. Valmis saadav tekst on aga ka pealtkuulajale tähtsam kui muidu - eks temagi on oma panuse pannud.

Sellega seoses tekkis mul aga mõte: Miks mitte proovida midagi sarnast ka laua-rollimängus?

Muidugi on see hetkel vaid idee ning kahjuks pole mul praegusel perioodil ei aega selle testimiseks, ega ka gruppi, millega testida. Mispärast ma kribangi mõtte siia - ehk kellegil tekib omi mõtteid või võimalust katsetada:)

GM võiks mängu ajal oma kirjeldustes jätta mõned lüngad ja lasta mängijatel need oma fantaasiaga täita. Miks? Sest kui mängija ise hakkab midagi kirjeldama, on tal pilt sellest asjast nagu naksti silme ees, järelikult on tal paremini silme ees maailm ja koht, kus mängu tegevus toimub.

Mõistlik oleks panustada just kirjelduste mängijapoolsele täitmisele, sest muidu on praktiliselt võimatu mängu üldse kuhugi suunas juhtida. Aga ka mängija selline panus võib aidata Mängujuhi "kurjal plaanil" areneda. Tähtis on aga mängija panusest kinni haarata ja sellest oma juttu muuta. Ahjaa, tasub ka korrata seda mis on lisatud - nii on ka mängijatel kindel arusaam, et mis läks ja mis ei läinud jutu sisse (ja pealegi kui mitu mängijat karjuvad midagi koos, siis peab sealt ju midagi kokku võtma)

Aga üks näidis. Oletame, et GM mõtleb mängijatele ette saata klassikalise probleemi - kuskil küla ääres tegelevad orkid, kes on paksu pahandust külvanud.

GM:"Teile paistab küla kõrts, mis asub pisikese mäekünka peal. Juba eemalt jääb teile silma kõrtsi uks mis on ..."

Mängija:"Sinine!"

GM:"..kõrtsi uks, mis on sinine."

Siit saaks näiteks teema edasi viia, et kõrtsmik värvis ukse siniseks, sest kuulis kõlakat, et orkid pelgavad sinist värvi. Oleks uks puudu, saaks rääkida kuidas orkid seal juba laastamistööd käisid tegemas. Oleks uks uus ja metallist, saaks rääkida kuidas kõrtsmik valmistub orkide rünnakuks. Jne

Muidugi ei pea piirduma ainult esemetega. Lähme aga kõrtsi näitega edasi.

GM:"Kui te kõrtsi sisenete, märkate kohe kõrtsmiku, kes on..."
Mängija1: "Siruli maas!"
Mängija2: "Paks!"
Mängija3: "Alasti!"
GM:"Kõrtsmik on paks, siruli maas ja alasti."

Nüüd saab otsida põhjust, miks ta sellises olekus on. Kas seostada olukorda peateemaga: orkid käisid, lõid tüübi uimaseks ja tegid paljaks. Või ongi just sellel kõrtsmikul kombeks vahel alasti ringi käia (local knowledge check ;) ) ning ta libastus ja kukkus pikali, lüües nõnda oma pea vastu lauaäärt ära. Jne.

Saite ehk aru mida ma mõtlesin.


Eks see idee vajab veel lihvimist, aga mingid mõtted tekkisid ehk igaühel. Ja kes teab, ehk on midagi taolist ka enne kasutatud. Mina aga näen siin selliseid plusse:

* Lihtne kasutada exprompt mänguks või kui mängijad lähevad hoopis teises suunas kui GM lootis (noh, kui te tahate tõesti sinna külla minna, siis ise aitate seda luua :P)

* Ettearvamatus suureneb, sest mängijad saavad ise muuta ja voolida oma maailma. Samuti on neil maailmast ehk parem ülevaade kui nad on ise seda aitand luua.
Jaa maailm ei ole nii mitte ainult GMile hingelähedane vaid ka mängijatele.

* Midagi uut ja huvitavat.

Kohe kindlasti ei saa seda proovida iga grupiga. Samuti ei kujuta ma ette pikemaid mänge selles stiilis. On ka võimalik, et mängijad ei pühendu nõnda väga palju oma rollile. Samas olen kindel, et kui lasta neil mõistlikuse piirides jumalat mängida, võib mäng oluliselt lõbusamaks ja detailirohkemaks muutuda.

Igasugune tagasiside on oodatud.

Cheers!

No comments:

Post a Comment

kriba kriba