Sinu sõbralik reisijuht LARPi

Kas su sõber kutsus Sind ägedale LARPile, aga sa ei saa aru millest ta räägib?  Ära muretse, see kirjutis aitab sul mõista, mis asi on LARP ning valmistada sind ette esimesteks kohtumisteks selle huvitava elukaga.

Mis asi on LARP?
LARP on rollimäng, milles osalejad püüavad kehastada tegelasi neid füüsilises maailmas välja mängides. Larbile on omane väljamõeldud keskkond, milles rollimängurid püüavad suhtluse ja tegude abil oma karakteri eesmärke saavutada. Seda maailma juhivad Mängujuhid, kes vastutavad ka mängu reeglite ja rollide eest. Rollid antakse kas grupile (näit: oled sõdur kindlas üksuses) või indiviididele (näit: oled üksik tarakanifarmer) enne mängu – eeldatavasti nii, et mängijal on aega ka rollile ja maailmale vastav varustus kokku ajada.

Okei, aga mis asi on rollimäng?
Rollimäng on igasugune tegevus, kus osalejad mängivad, et nad on keegi teine. Lihtsa näitena võib tuua lapsepõles kodu või pättide/politseinike mängimise. Keerulisemana impro- ja osalusteatri.
LARP on rollimäng, kus käitutakse füüsiliselt nagu oma tegelane (vastandudes rollimängule, kus vaid jutustad oma tegelase lugu) väljaarvatud ohtlikke situatsioone (nt. politseiniku ja päti mängus politseinik tegi ilmselt ‘piu-piu’ või mõnda sarnast püssipauku markeerivat häält).
Rollimängus osalejad püüavad käituda, rääkida, võtta vastu otsuseid nagu nende tegelane. Publikut ei ole ja peamine pole näitlemisoskus, vaid mängimine mängurõõmu pärast. Selleks, et maailm toimiks ja oleks usutav on paigas ka kindlad reeglid (need olenevad mängust ja mängumaailmast).
Miks mängida rollimänge? Nii palju kui on mängijaid on erinevaid põhjuseid. Enamlevinumad:
* et olla keegi teine – kas selleks, et oma elust pisut eemalduda või näha asju uuest vaatepunktist,
* kogeda lugusid ja juhtumisi, mida päris elus ei juhtuks,
* proovida uusi/teistsuguseid käitumismudeleid koos toredate inimestega
* sest oled edev ning sulle meeldib valmistada ja presenteerida erinevat nodi (riided, relvad jne)
* ja viimane, aga ilmselt kõige olulisem: see on paganama lõbus!

Ma ei saa midagi aru, mida nad räägivad.
Jah see võib juhtuda küll. LARPil on oma kindel terminoloogia. Enne rollidest rääkimist tasub natuke tutvustada ka seda. LARPide puhul on kasutusel mitmeid väljendid, mis võivad esmapilgul tekitada segadust. Kuigi kõik oleneb spetsiifilisest mängust, on järgnevad väljendid, lühendid ja vaikimisi reeglid kasutusel enamikes mängudes ja ka mängu teemalistes aruteludes.
IG – In Game ehk mängu sisene (tegevus või jutt). Keset mängu peaks kõik tegevus olema mängu sisene ehk sinu rollist, mitte sinust lähtuv. Hiljem mängust rääkides saab aga hästi eristada seda mis oli sinu rolli põhine ja mis oli sinu põhine kasutades väljendeid IG ja OG. Näiteks ei tohiks ükski kogenud LARPar solvuda või pahandada kui sa ütled neile et IG sa vihkasid neid – see oli vaid mängu sees, see oli vaid roll, mitte sina.
OG – Out of Game ehk mängu väline. Kui sul on tõesti erandkorras midagi vaja öelda keset mängu, mis ei ole sinu rollist lähtuv, tasub sellele lisada lühend OG. Samuti võib seda kasutada kui sa ei saa olukorrast päris täpselt aru. Sa oled lahingmeedik ja sinu ees vedeleb haavatud sõdur ning sa ei tea kas ta on elus või surnud? Sel ajal kui sa proovid sõdurit lappida, küsi teda mängiva inimese käest vaikselt: OG kas pulss on olemas? Kus kohas on kuuli auk?“ Nii saad sa informatsiooni, mis ei ole korralikult markeeritud, aga mida sinu tegelane peaks antud olukorras teadma ja nägema.
OG lint – mängu alal võib olla inimesi või asju, mis on OG lindiga (enamasti punase valge triibuline lint) tähistatud. Neid inimesi/asju ei eksisteeri mängu siseselt. Nii võib OG lindiga ringi jalutada ka tegelane, kes sai surma – sinu tegelase jaoks ei ole teda olemas.
GM – Game Master ehk mängujuht. Enamasti nad rolli mängul ei oma ja jälgivad selle kulgu kõrvalt ning suunavad vajadusel. Mängudel on nad enamasti eristatud kas OG lindi või erksavärvilise vestiga. Pea meeles, et sinu rolli jaoks on GM vaid tuul mis mööda vihiseb ning vahel toob tuul sulle ka sõnumeid ning tuletab sulle mõningaid asju meelde.
PC – Player Character. Mängijad kelle jaoks on nö põhilugu mängul loodud. Samas leidub ka mänge kus on raske eristada kas on olemas üldse PC või NPC rolle.
NPC – Non-Player Character või Necessary Plot Character. Tegelased mängul kelle olemasolu aitab luua olustiku ja usutavust. Mängu nö lugu ei ole neile suunatud, aga see ei tähenda et NPC’na mängul tore ei oleks. Postapokalüptiline maailm ei ole ju usutav kui seal pole tarakani rändkaupmeest ja ekslevaid bandiite. Haldjakuningriik ei oleks usutav kui seal ei oleks kuningat ja tema nõunikke kelle jutule kõik proovivad pääseda jne. Tihti võib NPC roll olla isegi mõnusam ja selgem kui PC oma.
Piiksud – üldine nimetus algajate noorte mängijate kohta. LARPe, kus on palju alaealisi nimetatakse vahel piiksu mänguks. Enamasti ei ole see väljend halvustav.
Fooruminimi – vihje dragon.ee foorumile, mida rollimängurid usinasti on kasutanud antud teemadel vestlemiseks. Tihti on vanematel mängijatel nii fooruminimi, hüüdnimi, päris nimi ja siis tuleb otsa ka veel rolli nimi. Ära lase ennast sellest heidutada.
Metamäng – see on see kui sa kasutad oma mänguväliseid teadmisi ja/või oskusi mängu siseselt. Ideaalis peaks sa lähtuma vaid sellest mida sinu tegelane/roll teab, mitte sellest mida sina tead. Sinu tegelane võib mängul teha kõiki neid rumalusi mida sina kunagi ei teeks ning see ongi osaliselt mängu võlu. Üks ilusaim hetk mida ma ühel mängul nägin oli see, kui kaks seltskonnadaami olid paanikas haavatud inimese turvamehe ümber ja ei osanud temaga midagi ette võtta. Samas oleks nad päris elus sellise asjaga kokku puutunud, oleks nad teadnud täpselt mida teha – üks nendes töötas päris elus kiirabiarstina ja teine perearstina.
Bleed – Eesti keeles kasutatakse vahel terminit „Sild“. See on emotsionaalne side sinu mängul oleva tegelase ja sinu vahel. See on hea kui sa oma rollis olles emotsioone tunned ja sisse elad, aga need kogemused ja tunded peaks ikkagi jääma rolli külge. Võib vahel juhtuda, et emotsionaalne kogemus mängul tungib üle sinu igapäevaellu. Kui see peaks juhtuma on tegemist suure bleed’iga. Sel juhul tasub kindlasti küsida nõu vanadelt mängijatelt, kes saavad oma kogemusi antud teemas jagada ning nõu anda.
Käsi pea peal – ideeliselt sama mis OG lint ning on kasutusel siis kui linti pole käepärast. Kui sinu püssitoru ees liigub keegi ning ta asetab ühe oma käe pea peale, siis ei ole teda mängusiseselt olemas ning kuule raisata pole mõtet. Samuti kui su tegelane saab surma ning mängus ei tundu tähtis et keegi sinu laiba üles leiaks, aseta üks käsi pea peale ja otsi üles lähim mängujuht või manala.
Manala – osades (peamiselt lahingupõhistes) mängudes on kasutusel eraldi koht kuhu surnud hinged peaks kogunema ning kust mängujuhid neid uue rolliga uuesti mängu saadavad.
Stopp Reegel – see on väga harva kasutatav aga tähtis reegel mängus. Kuna mäng peaks olema turvaline, on olemas nö Safe Word. Kui su päris elu on ohus või oled olukorras kus võiksid saada OG suuremaid vigastusi või mõni krooniline haigus lööb välja või lääts kukkus just silmast ära jne hüüa kõva häälega STOPP! Selle peale jääb mäng pooleli seal kus ta sel hetkel oli. (vahel on reeglites kirjas, et kõik mängijad peavad laskuma ka paremale põlvele) Mängujuht tuleb kohale ja aitab su hädast välja ning käivitab mängu uuesti. See reegel on olemas vaid äärmuslikuks juhuks ning sa ei tohiks kunagi seda kasutada kergekäeliselt. See reegel pole mitte sinu rolli tervise jaoks vaid sinu kui mängija jaoks. Ära kunagi kasuta seda siis kui sinu rolliga on juhtumas midagi mida sa ei sooviks.

Okei, sain aru, aga kuidas ma ikkagi mängin?
Lihtne. Proovi lihtsalt lähtuda oma rollist ning pea meeles et rollimäng ei pea alati olema suur ja seiklev. Kui su rollis on kirjas, et sa oled just mitu nädalat üksi matkanud siis on ju igati rolli kohane istuda enamiku mängust sõbraliku hõimu lõkke ääres ning rääkida lugusid (võid kas kohapeal või varem välja mõelda, põhiline et sobituks sinu rolli ja maailmaga) kõigest mida sa oma rännaku peal näinud ja kuulnud oled. See on igati okei. Sa oled ju matkast väsinud ning tunned arvatavasti puudust inimlikust kontaktist.
Püsivus
Sinu roll on elanud selles maailmas juba aastaid ja ta on endiselt elus! Ta ei ole loll. See ei ole nüüd üks päev tema elus kus ta keerab peast sassi ja hakkab kuningale atentaati tegema kõikide valvurite juuresolekul. Rolli tegevus peab olema tema jaoks loogiline ja põhjendatav. Kindlasti on su tegelasel oma igapäevane rutiin ja elu. Tal on oma kogemused ja taust. Võimalik, et ka mõni oma kiiks.
Sisemine rollimäng
On mängijaid kes naudivadki rollimängu oma peas ning tegutsevad LARPis suhteliselt vähe. Nad naudivadki seda, et nad vaatavad maailma läbi rolli ning see ei tähenda, et nad peaksid palju ringi jooksma või tegelema – lõkke ääres istumine ja oma külmanäpistatud sõrmede soojendamine ning mõtisklemine selle üle kuidas maailm enne tuumasõda oli, on igati okei. Proovi ja leia see stiil mis sulle meeldib.
Suhted
Alguses on ehk lihtsam kui sa oled miski grupi liige, kus on ka omajagu kogenud mängijaid (näiteks: oma hõim) või kui oled mõne kogenud mängija tiiva all (näiteks: šamaani õpipoiss vms). Samuti oleks hea alustada nö aktiivsemate ja selgemate rollidega.
Viimastel aastatel on kombeks saanud ka mängueelsed grupisisesed kokkusaamised (näiteks kogu hõimurahvas saab kokku ja arutab oma igapäevaelu ja aated-vaated ühiselt läbi), Skype vestlused või mängule eelnevad töötoad. Kindlasti on soovituslik seal osaleda. Suur osa sinu rollist on tegelase sotsiaalsed suhted, samuti on hea teada inimesi kellega sa mängus enamuses ninapidi koos oled ka enne mängu. (Kui inimesi enne mängu ei tea, on oht negatiivseks bleed’iks. Näiteks kui sul on rollipõhiselt väga lähedane inimene ning mängu sees olete te ka väga lähedased, kuid peale mängu selgub, et näe tunded on endiselt väga olemas aga tegelikult ei tea sa sellest inimesest mitte kui midagi, võib olla sellega raske toime tulla.)
Kostüüm
Kostüüm on samuti suur osa rollist. Selle juures tasub olla leidlik – kombineeri asju mis sul olemas on sellega mille saad juurde laenata või hankida. Põhiline on, et see sobituks antud maailma ja rolliga. Kui endal riidekapis sobivat riietust ei ole, siis tasub küsida kogenud mängijatelt – kindlasti on neilgi oma nodi mida vajadusel laenata. Samuti võib kaltsukatest leida igasugu huvitavat kraami. Viimases hädas võid vaadata ka erinevatesse kostüümilaenutustesse.
Relvad
Relvad olenevad väga mängu maailmast ja sealsetest reeglitest. Leidub ka mänge, kus relvad pole üldse kasutusel. Enamasti on relvad kas turvalised (näiteks boffermõõgad ja nerf -püstolid) või turvalisemapoolsed vajades mängijatelt lisakaitset (airsoft relvad näevad küll väga autentsed välja kuid kõigis nendega mängudes on kohustuslik kanda kaitseprille). Ka relvi on võimalik laenata kogenud mängijate käest ning vahel ka mängujuhtidelt.
Tee ise oma mäng huvitavaks
Sõduri roll võib tunduda küll selgepiiriline ja uhke, aga mis siis saab siis kui sul kästakse rollisiseselt valvata laagriplatsi ja nii neli tundi järjest? Hakkab igav? Tee nii, et ei hakkaks. Leia endale rollisiseseid põhjendusi, et sa saaks mängu paremini nautida. Näiteks võid sa väita, et nägid metsavahel liikumist ja nüüd on vaja oma salgaga patrullima minna. No ja kui juba patrullite võiks ju mõned teised kohad ka üle vaadata? See et sa tegelikult metsas midagi ei näinud ei ole nii tähtis. Äkki su tegelane oli nii väsinud ja tülpinud, et nägi juba luulusid? Variante mängu huvitavaks tegemiseks on veelgi.

Okei, sain vist enamvähem aru aga kust ma lisa-informatsiooni leian?
Peamine suhtluskanal LARParite jaoks on olnud dragon.ee foorum, kust leiab ka mängukuulutused, arutelud ja muljed. Samalt lehelt leiab ka väga palju, küll kohati uuendamist vajavat materjali LARPi kohta http://www.dragon.ee/lohewiki/LARP
Samuti on olemas ka FB avalik grupp Eesti Rollimängijad https://www.facebook.com/groups/191537950943973/
Tulevase LARPi kuulutused tulevad enamasti üles dragon.ee foorumisse (vahel tehakse ka FB evente, aga mitte alati). Kuulutus sisaldab alati infot maailma, reeglite, toimumisaja ja koha, regamise ning maksumuse kohta. Sama teema all võib foorumis ka julgelt täpsustavaid küsimusi esitada. Kui mängu jaoks saadakse kindel arv regajaid kokku, siis mäng toimub. Kui saadakse liiga vähe, siis enamasti toimub kah, lihtsalt mängujuhid peavad ise oma mänguplaane muutma. Samuti on traditsiooniline, et toimunud mängu järel tekib samasse foorumisse eraldi teema mängu muljete jaoks. Kui mängujuht on teinud midagi erilist, ning sulle väga meeldis kuidas üks kaasmängija oma rolli mängis, siis ütle see välja. Kui aga sind segas see, et mängu ajal arutasid miskid sellid viimast Game of Thrones’i osa, siis ütle see kah välja – igat asja annab paremini teha ning ehk mängijad ise ei saanud aru kui väga nad mänguolustikku rikkusid.
Igal juhul on Eesti rollimänguseltskond, niipalju kui mina neid tean (ning üle kümne aastaga on tekkinud ka omajagu tutvusi) väga toredad inimesed.

Lugupidamisega,

Zarvik

(antud tekstist tekib ehk ka rohkem lihvitud versioon dragonisse)

No comments:

Post a Comment

kriba kriba